För dig som är verksam i Huddinge
Hör gärna av dig till oss om det finns frågor om hur uppdraget ska utföras.
Organisation: Socialförvaltningen
E-post: saf-kundval@huddinge.se
Här hittar du som är hemtjänstutförare i Huddinge kommun information om bland annat ersättning, tidsregistrering, regler och rutiner.
I upphandlingsdokumenten kan du läsa om de krav och villkor som gäller vid avtal med Huddinge kommun.
Upphandlingsdokument på e-avrop
De allmänna råden och rekommendationerna från Socialstyrelsen om värdegrund i omsorgen om äldre ska enligt avtal följas av hemtjänstutförare i Huddinge kommun (se krav i Uppdragsbeskrivning).
Socialstyrelsens allmänna råd om värdegrunden i socialtjänstens omsorg om äldre (SOSFS 2012:3)
Riktlinjer för socialnämndens och vård- och omsorgsnämndens kvalitetsarbete
Huddinge kommuns portaltjänst för externa utförare
Instruktion för portal är under omarbetning. Har du frågor? Kontakta sof.sjalvserviceportalen@huddinge.se.
Här kan du som extern utförare av insatser hemtjänst, boendestöd, daglig verksamhet och korttidsvistelse ansöka om behörighet till verksamhetssystem för utförarpersonal.
Ansök om behörighet till socialförvalningens verksamhetssystem
Ersättningarna ska täcka utförarnas samtliga kostnader så som löner, administration och övriga driftkostnader. Detta inkluderar även kostnader för kringtid, det vill säga den tid som service- och omsorgspersonal inte befinner sig hemma hos kund. Kringtiden inkluderar, men är inte begränsad till restid, dokumentation, raster, sent avböjda besök etc.
Utföraren erhåller ersättning för utförd tid hos kund. Tid för dubbelbemanning ingår i ordinarie ersättning och ersätts därmed inte separat.
Ersättningen för matlådor erhålls för antal levererade matlådor. Utföraren erhåller hemtjänstersättning motsvarande en timme per månad och person med beslut om matdistribution.
Insats | Kommunens utförare | Privata utförare |
Hemtjänst SoL | 553 kr | 553 kr |
Personligt utformat stöd | 301 kr | 313 kr |
Matdistribution - varmrätt exklusive dessert | 78 kr | 78 kr |
Matdistribution - varmrätt inklusive dessert | 87 kr | 87 kr |
Avlösning SoL från 18 år och äldre | 532 kr | 532 kr |
Ledsagning SoL från 18 år och äldre | 532 kr | 532 kr |
Ersättning utbetalas för den registrerade tiden i Phoniro care och för den tid som godkänts av Huddinge kommun. Varje månad skickar kommunen ut ett faktureringsunderlag till privata utförare. Företagen fakturerar sedan kommunen i enlighet med faktureringsunderlaget.
Fakturering till Huddinge kommun görs genom e-faktura.
Läs mer om hur ni skickar elektroniska fakturor.
Skicka faktura till kommunen (huddinge.se)
Fakturor som skickas till Huddinge kommun måste innehålla fakturareferens (ansvarskod) 62010001 för att komma fram till rätt mottagare i kommunen.
För att kundens avgift ska bli rätt ska utförare rapportera
då kund inte behöver hjälp
uteblivna serviceinsatser
antal levererade matportioner.
Rapporteringen görs på blanketterna nedan och måste inkomma senast första vardagen varje månad.
Blanketterna skickas till kundfaktura@huddinge.se.
Kundens frånvaro vid sjukhusvistelse ska alltid rapporteras från dag 1. Avgiften sänks med en trettiondel av månadsavgiften multiplicerat med det antal dagar man vistats på sjukhus.
Längre frånvaro rapporteras om hjälpen inte behövs sju dagar eller mer och ska då vara anmält sju dagar i förväg till utföraren. Kunden ska alltså först meddela utföraren om planerad frånvaro.
När serviceinsatser helt uteblivit vid ett tillfälle ska de timmar och minuter som inte utförts rapporteras så att kunden inte behöver betala för icke utförda insatser.
Utföraren ska rapportera in antal levererade matportioner (ersättningen anges under fliken Ersättning ovan på sidan). Kommunen fakturerar kunden för de levererade matportionerna.
Kundens avgift räknas från och med det datum som beställningen verkställs. Avgiften debiteras utifrån biståndsbeslutade timmar. När beställningen startar eller avslutas debiteras en trettiondel av månadsavgiften multiplicerat med det antal dagar man fått hjälp. Samma princip gäller även vid förändrade nivåer.
Utföraren ska alltid meddela kommunen vid förändringar som anmälts till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) eller om nytt tillståndsbevis utfärdats.
Om Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har utfärdat ett nytt tillstånd ska en kopia av det skickas till upphandlingssektionen.
Huddinge kommun
Kommunstyrelsens förvaltning
Upphandlingssektionen
141 85 Huddinge
Mejla till upphandling@huddinge.se.
Ändring av geografiskt område ska godkännas av kommunen och kan maximalt ske en gång per år. Anmälan görs genom att fylla i blanketten för ändringar.
Huddinge kommun
Kommunstyrelsens förvaltning
Upphandlingssektionen
141 85 Huddinge
Observera att en minskning av det geografiska området aldrig kan innebära att enskilda personer som redan har valt utföraren tvingas att välja en annan utförare. Utföraren ska fortsättningsvis utföra pågående uppdrag.
Ändring av kapaciteten kan maximalt ske fyra gånger per år. Anmälan görs genom att fylla i blanketten för ändringar.
Huddinge kommun
Kommunstyrelsens förvaltning
Upphandlingssektionen
141 85 Huddinge
Den nya kapaciteten träder i kraft efter det att kommunen har mottagit och godkänt anmälan. Återkoppling sker skriftligt.
Observera att en minskning av kapaciteten aldrig kan innebära att enskilda personer som redan har valt utförare tvingas att välja en annan utförare. Utföraren ska fortsättningsvis utföra pågående uppdrag.
Om utföraren ska byta verksamhetsansvarig ska det meddelas kommunen.
Utföraren kan också anmäla att en ny verksamhetsansvarig tillkommer, exempelvis om uppdraget i Huddinge kommun växer och blir för stort för en person att ansvara för.
Den nya verksamhetsansvarig prövas av kommunen på samma sätt som vid ansökning om att bli utförare.
Blankett för ny verksamhetsansvarig
Blanketten kan skickas med brev
Huddinge kommun
Kommunstyrelsens förvaltning
Upphandlingssektionen
141 85 Huddinge
Blanketten kan mejlas till
Om utföraren gör större ändringar av verksamhetens lokal ska det meddelas kommunen. Det kan till exempel handla om att byta lokal, göra större förändringar av befintlig lokal, eller att utföraren utökar med fler lokaler.
Huddinge kommun
Kommunstyrelsens förvaltning
Upphandlingssektionen
141 85 Huddinge
Alla utförare som har avtal med Huddinge kommun ska presenteras på kommunens webbplats. Som utförare ansvarar du för att informationen är korrekt.
Fyll i följande formulär för er presentation:
Formulär för underlag till företagets presentation
För att göra små ändringar, som till exempel kontaktuppgifter, mejlar du saf-kundval@huddinge.se.
Alla medarbetare har enligt socialtjänstlagen skyldighet att rapportera missförhållanden. Det gäller även påtaglig risk för att missförhållanden kan uppstå.
Rapportering och utredning av enligt lex Sarah ska göras på Huddinge kommuns blanketter.
Blanketterna ska fyllas i digitalt.
Rapporten skickas så fort den är gjord och utredningen så snart den är klar.
Socialförvaltningen
Hälsovägen 7
141 57 Huddinge
Mejla till sof@huddinge.se.
De kunder som inte har valt en utförare tilldelas en enligt ickevalsalternativet. Varje utförare utgör ickevalsalternativet en månad i taget enligt listan.
Utförare inom vård och omsorg ska samverka med kommunens anhörigstöd.
Hör gärna av dig till oss om det finns frågor om hur uppdraget ska utföras.
Organisation: Socialförvaltningen
E-post: saf-kundval@huddinge.se
Hör gärna av dig till kommunens upphandlingsansvariga om ni vill meddela förändringar i avtalet med kommunen.
Organisation: Kommunstyrelsens förvaltning
E-post: upphandling@huddinge.se
Hör gärna av dig till oss om du har frågor om Procapita/Lifecare och Phoniro.
Organisation: Socialförvaltningen
Hör gärna av dig till oss om du har frågor om tilläggsrapportering eller avgifter till kund.
Organisation: Socialförvaltningen
E-post: kundfaktura@huddinge.se
Uppdaterad 12 mars 2025
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.