Starta yrkesmässig hygienisk verksamhet
Yrkesmässig hygienisk verksamhet är ett samlingsbegrepp för verksamheter som erbjuder olika typer av kroppsbehandlingar.
Den som bedriver en sådan verksamhet är skyldig att förebygga eventuella hälsorisker och skador som kan uppkomma i samband med behandling. Exempel på hygienisk verksamhet är:
-
akupunktur, wet cupping/hijama
-
manikyr, pedikyr, fotvård
-
frisörer, ögonfransförlängning
-
hudvårdsbehandlingar, microneedling
-
massage
-
tatuerare, kosmetiska tatuerare och piercare
-
användning av lansetter
- barberare med kniv
- öronhåltagare
Nya regler från 1 juli 2021 - fler behandlingar blir anmälningspliktiga
Den 1 juli 2021 skedde en ändring av anmälningsplikten för yrkesmässig hygienisk verksamhet enligt miljöbalken. Ändringen innebär att sedan 1 juli 2021 omfattar anmälningsplikten även verksamheter som utför behandlingar med stickande eller skärande verktyg där det finns risk för annan smitta än bara blodsmitta. Verksamheter med risk för blodsmitta omfattas sedan innan. Anmälningsplikten gäller oavsett om du avser starta en sådan verksamhet, eller om du sedan tidigare bedriver en sådan verksamhet.
Skicka en anmälan
Du måste skicka in en anmälan till kommunen om din verksamhet erbjuder behandling där kroppens hud eller slemhinnor punkteras av stickande eller skärande instrument. Dessa verksamheter är anmälningspliktiga eftersom det finns risk finns för blodsmitta och annan smitta. Det gäller exempelvis akupunktur, fotvård, piercing, tatuering, kosmetisk tatuering, microneedling, wet cupping/hijama och användning av lansetter.
Fyll i anmälan och skicka till oss senast sex veckor innan du ska starta din verksamhet. När vi tagit emot din anmälan kommer en handläggare att kontakta dig för att boka in en inspektion.
Tänk på att om flera verksamhetsutövare delar lokal ska alla göra varsin anmälan även om det är samma typ av verksamhet. Det gäller även om det finns en befintlig verksamhet i lokalen som redan är anmäld. Du behöver även anmäla om du förändrar en redan anmäld verksamhet.
När vi har fått din anmälan
När du anmält din verksamhet till miljötillsynsavdelningen kontrollerar vi att verksamheten och lokalen är lämplig ur hälso- och miljöperspektiv. Det kan hända att vi föreslår eller bestämmer att du ska göra vissa förändringar. Sedan får du en bekräftelse på att din verksamhet är anmäld.
Om du inte har anmält din verksamhet till oss innan du startar kan du bli tvungen att betala en miljösanktionsavgift.
Anmälan om verksamhet och lokal
Gör en anmälan om du ska:
- Starta en verksamhet med stickande eller skärande behandling.
- Börjar med en behandling där stickande eller skärande instrument används i din hygieniska verksamhet.
- Byta lokal.
- Starta en ambulerande verksamhet, det vill säga om du gör hembesök eller liknande.
- Bygga ut eller gör betydande förändringar i lokalen, till exempel gör nytt behandlingsrum. Vissa ombyggnationer eller ändringar av en lokal kan kräva bygglov, läs mer När behöver du bygglov.
- Byta organisationsnummer.
- Återkomma eller stanna en längre tid i form av gästverksamhetsutövare.
Kontakta miljötillsynsavdelningen om du är osäker på om din verksamhet är anmälningspliktig.
- En ritning som visar en översikt av lokalen. Den behöver inte vara i exakt skala utan det går bra att rita upp hur lokalen ser ut.
- På ritningen ska det framgå var behandlingsrum, handtvättfat, toalett, utslagsvask och platsen för rengöring av instrument kommer att finnas.
- Vilka frågor du ställer till kund innan behandling och efterbehandlingsråd.
- Dina rutiner för rengöring av eventuella instrument och dina hygienrutiner innan, under och efter behandling.
För att minska riskerna för smittspridning är det viktigt med god hygien och välgenomtänkta rutiner. Samtliga i personalen ska ha kännedom om vilka rutiner som finns och vem som ansvarar för vad i verksamheten.
Områden att fokusera på är bland annat personlig hygien, rengöring i lokalen, sterilisering av instrument och ytor samt användning av särskilda arbetskläder.
Alla hygienverksamheter, även de som inte använder stickande eller skärande instrument, ska ha en egenkontroll enligt miljöbalken. Egenkontrollen ska anpassas till den aktuella verksamheten för att på bästa sätt arbeta mot att skydda miljön och människors hälsa.
Detta innebär bland annat att:
- Du ska ha den kunskap som krävs för att kunna bedriva din verksamhet på ett säkert sätt.
- Ser över vilka risker din verksamhet kan ha på människors hälsa och miljön samt att ta fram rutiner för att minska risken för att problem uppstår.
- Dina rutiner ska vara anpassade efter hur du utför olika arbetsmoment samt efter de förutsättningar som finns i din lokal.
- Regelbundet gå igenom och uppdatera din egenkontroll.
- Har du anställda ligger ansvaret på dig att se till att dina anställda har den kunskap som krävs för att kunna utföra behandlingarna.
Egenkontrollen är ett förebyggande arbete som innebär att du fortlöpande ska planera och kontrollera din verksamhet för att motverka och förebygga hälsoproblem eller skador på miljön. Det är ett system och ett verktyg för att förebygga eller åtgärda eventuell negativ påverkan på miljö och hälsa. Det är också ett sätt för att se till att verksamheten bedrivs enligt de lagkrav som finns
Dokumentera
Om du har en anmälningspliktig verksamhet ska din egenkontroll vara dokumenterad. Detta innebär att du ska också följa kraven i egenkontrollförordningen.
Det ska också finnas dokumentation på att till exempel steriliseringsutrustning är kontrollerad och att du för ventilationen har protokoll på en godkänd obligatorisk ventilationskontroll (OVK).
Att ha en bra utformad lokal är nödvändigt för att kunna upprätthålla en god hygien. Det innebär bland annat att ytor i lokalen (möbler, golv, väggar och tak) ska vara lätta att göra rena.
Det är viktigt att det finns avgränsade utrymmen för väntrum och behandlingsrum samt för rengöring och sterilisering av utrustning, med skåp för rent respektive sterilt material. I behandlingsrummet behöver du ha tvättställ med flytande tvål och pappershanddukar, så att du kan upprätthålla en bra handhygien. Det bör även finnas speciella utrymmen för städredskap.
Ventilation
För att minska infektionsrisken är det viktigt att ventilationen ger tillräcklig luftväxling och att temperaturen i lokalen är tillfredsställande. För att uppnå detta behövs ett tilluftsflöde på minst 7 liter per sekund och person som maximalt vistas samtidigt i lokalen. Dessutom bör man göra ett tillägg med 0,35 liter per sekund för varje kvadratmeteryta som finns i lokalen.
Läs mer om ventilation hos Folkhälsomyndigheten
Hygienverksamheter där kroppens hud eller slemhinnor punkteras av stickande eller skärande instrument är anmälningspliktiga. Det är anmälningspliktigt att bedriva ambulerande hygienisk verksamhet med stickande och skärande behandling, där behandlingarna görs hemma hos folk, på arbetsplatser eller liknande. Anmäl till den kommun i vilken platsen där du rengör dina instrument finns.
Samma krav ställs på en ambulerande verksamhet som på en verksamhet med fast lokal, vad gäller bland annat hygien, smittskydd, hantering och rengöring av instrument. Du ska även ha rutin för hur du transporterar ditt arbetsmaterial på ett säkert sätt. Förvarar du ditt arbetsmaterial och rengör instrumenten hemma, ska detta ske i ett avskilt utrymme.
Om du säljer kosmetiska produkter är du ansvarig för att kontrollera
märkningen på dem. Du ska exempelvis kontrollera att vissa delar av märkningen är skriven på svenska. Du ska även kontrollera att det finns en innehållsförteckning, sats- eller batchnummer samt kontaktuppgifter till ansvarig person inom EU på förpackningen. Märkningen ska finnas både på behållaren och på eventuell ytterförpackning. Att sälja produkter med bristfällig märkning kan medföra en miljösanktionsavgift.
Färger som injiceras under huden för tatuering eller permanent makeup omfattas av en särskild lagstiftning – förordningen om tatueringsfärger (SFS 2012:503). Du som injicerar tatueringsfärg (tatuerar) ska se till att du kontrollerar att innehållet och märkningen följer regelverket. Du ska också lämna skriftlig information till den som injiceras (tatueras) om innehållet och egenskaperna hos de färger som används.
Förvara stickande skärande avfall i en särskild behållare som går att försluta och som är tydligt märkt. Du får inte slänga avfallet i de vanliga hushållssoporna utan det ska hämtas av en avfallsentreprenör eller lämnas till exempelvis ett apotek.
Det ska finnas kemikalieförteckning och säkerhetsdatablad för alla faroklassade produkter, inklusive städprodukter.
Bygglovs- och tillsynsnämnden är ansvarig för tillsynen av din verksamhet och gör regelbundna tillsynsbesök. Besöken är huvudsakligen föranmälda och vi kontaktar dig i god tid innan för bokning av besöket. Oanmälda besök kan göras i undantagsfall, exempelvis vid klagomål. Vid tillsynen kontrollerar vi att gällande lagstiftning följs och att du driver din verksamhet på ett hälso- och miljömässigt säkert sätt.
Avgift
Miljötillsynsavdelningen tar ut en fast anmälningsavgift för anmälan om start av hygienverksamhet. Vid anmälan om ändring av redan anmäld verksamhet, vid återbesök eller klagomål får du istället betala timavgift.
Därefter betalar du en fast årlig avgift för den löpande tillsyn som görs av din verksamhet. Läs mer om avgifter för miljöfarlig verksamhet
Avgift 2024
En avgift tas ut för handläggning av din anmälan. Det kostar olika mycket beroende på vilken typ av verksamhet du har. Avgiften är baserad på hur lång tid det tar för oss att handlägga din anmälan.
Beskrivning |
Avgift per år |
Verksamhet med tatuering eller kosmetisk tatuering |
15 039 kronor |
Verksamhet med piercing |
15 039 kronor |
Verksamhet med övrig håltagning |
6 684 kronor |
Microneedling |
10 026 kronor |
Akupunktur |
10 026 kronor |
Injektioner med eller utan nålfri teknologi |
10 026 kronor |
Fotvård |
15 039 kronor |
Övriga verksamheter som innebär risk för blodsmitta eller annan smitta genom användning av skalpeller, akupunkturnålar, piercingsverktyg eller andra liknande skärande eller stickande verktyg |
6 684 kronor |
Kontakta miljötillsynsavdelningen om du har frågor om din avgift.
Taxa för bygglovs- och tillsynsnämndens verksamhet - HKF 4210
Legitimation krävs för kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar från 1 juli 2021
Sedan 1 juli 2021 behöver du som utför estetiska kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar vara legitimerad. Lagen klargör att den som utför ingrepp och behandlingar ska vara legitimerad. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) är tillsynsmyndighet och anmälan ska göras till IVO:s vårdgivarregister.
Här kan du läsa mer:
Från den 1 juli 2021 gäller en ny lag om estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar. Den nya lagen innebär att stärkta kompetenskrav införs för den som utför behandlingen.
- Estetiska injektionsbehandlingar, till exempel fillers och botox, får i och med lagen endast utföras av den som har legitimation som läkare, tandläkare eller sjuksköterska. Behandlingar får endast utföras på personer som är 18 år eller äldre.
- Estetiska kirurgiska ingrepp får endast utföras av den som är legitimerad läkare eller legitimerad tandläkare och har bevis om specialistkompetens.
Legitimering
Det är Socialstyrelsen som utfärdar legitimationer och den som är legitimerad har en skyddad yrkestitel. För att få arbeta som läkare i Sverige krävs svensk legitimation eller särskilt förordnande. Svensk legitimation krävs även för tandläkare och sjuksköterskor. Det betyder att enbart den som har legitimation får använda titeln. Det är straffbart att använda sig av en yrkestitel utan legitimation.
Legitimationen är en garanti för att personen har de kunskaper, färdigheter och egenskaper som krävs för yrket.
Läs mer om legitimering på socialstyrelsens webbplats
Uppdaterad 17 oktober 2023
Tack för att du återkopplar till oss!