Pedagogiska plattformen

Den pedagogiska plattformen är framtagen av Huddinge kommun. Syftet med den pedagogiska plattformen är att den ska bidra till högre måluppfyllelse och likvärdighet i verksamheten. Den ska tydligt ange vad som förväntas av pedagoger och pedagogiska ledare som arbetar i Huddinge.

Plattformen är gemensam för alla skolformer och förmedlar grundläggande förhållningssätt som varje barn och elev ska möta i Huddinges förskolor och skolor varje dag. Den pedagogiska plattformen består av tre delar: Professionell pedagog, Professionell skolledare och Stödjande lärmiljö.

Professionell pedagog

En professionell pedagog utövar ett pedagogiskt ledarskap, bedriver god undervisning samt deltar i ett kollegialt lärande.

Pedagogiskt ledarskap innebär att pedagogen:

  • Bygger förtroende och respektfulla relationer

  • Är tydlig ledare bland barn och elever,

  • Har höga förväntningar – alla kan nå framgång

  • Har kommunikativ kompetens

  • Är medveten om sin egen påverkan på barns och elevers utveckling och lärande.

God undervisning innebär att pedagogen:

  • Klargör mål och kriterier för undervisningen

  • Äger didaktisk förmåga – med goda ämneskunskaper i botten

  • Följer upp undervisningens kvalitet och ger feedback till barn och elever för att de ska utvecklas maximalt

  • Använder varierade arbetssätt

  • Utgår från varje barns och elevs tänkande och kunnande

  • Har insikt om och förståelse för hur barn och elever lyckas med sitt lärande

  • Har förmåga att utveckla sin egen undervisning och gör mångsidiga insatser för barn och elever i behov av särskilt stöd

Kollegialt lärande innebär att pedagogen:

  • Samarbetar med kollegor

  • Har förmåga till analys och reflektion

Professionell skolledare

En professionell skolledare har ett pedagogiskt och strategiskt ledarskap.

Pedagogiskt ledarskap innebär att skolledaren:

  • Har ett undervisningsnära ledarskap

  • Följer upp undervisningens kvalitet och ger feedback till pedagogerna för att barn och elever ska utvecklas maximalt

  • Lyfter fram goda exempel i syfte att höja undervisningens kvalitet, uttrycker höga förväntningar och ställer höga krav

  • Är medveten om sin egen påverkan på verksamhetens kultur och kvalitet

Strategiskt ledarskap innebär att skolledaren:

  • Tar ansvar för resultaten och leder arbetet för ökad måluppfyllelse

  • Har analytisk och kommunikativ kompetens

  • Ser till att verksamheten är ordnad och strukturerad

  • Äger ett normkritiskt förhållningssätt

Stödjande lärmiljö

En stödjande lärmiljö utgörs av en god pedagogisk och social miljö.

Pedagogisk miljö:

  • Utmärks av en stödjande, utmanande och stimulerande fysisk miljö

  • Möjliggör arbetssätt som följer och använder omvärld, omvärldsförändring och teknikutveckling i undervisningen

  • Inbjuder till kreativa och motiverande arbetsformer

Social miljö:

  • Utmärks av arbetsmiljö och förhållningssätt som visar på tolerans och respekt för medmänniskor

  • Präglas av förtroendefullt klimat mellan lärare och barn/elev och mellan barn/elev och barn/elev

  • Stöds av gemensamma sociala spelregler samt ordning och reda utan förtryck

  • Utgår från barns/elevers delaktighet som en naturlig del av all verksamhet

Uppdaterad 12 juni 2021

Var informationen till din hjälp?