Ansök om hemtjänst

Här finns information om hur du går till väga för att ansöka om hemtjänst.

1. Boka tid och träffa en biståndshandläggare

Kontakta Huddinge kommuns servicecenter för att boka ett möte med en biståndshandläggare. På mötet får du berätta vad du behöver hjälp med. Om du vill får du ha en närstående med dig. Du har även rätt till tolk.

Kontakta servicecenter

2. Gör din ansökan

Du kan fylla i din ansökan tillsammans med handläggaren under mötet. Du kan också ansöka själv efter mötet. Det gör du via en blankett eller via kommunens e-tjänst.

Om du har god man är det hen som gör ansökan.

3. Du får ett beslut

Biståndshandläggaren utreder dina behov och beslutar om vilket stöd du kan få. Beslutet kan ta allt från några dagar till några veckor. När det är klart får du beslutet på posten.

Bifall – Du har rätt till stöd

Bifall betyder att du har rätt till stöd. I beslutet står vilket stöd du har rätt till och hur mycket hjälp du kan få.

Avslag – Du får inte det du har ansökt om

Avslag betyder att du inte har rätt till det du har ansökt om. Du kan också få avslag på bara en del av ansökan. Det betyder att du får vissa saker men inte alla saker som du ansökte om.

4. Välj utförare av din hemtjänst

När du har fått ett biståndsbeslut kan du i många fall själv välja vilken utförare du vill anlita. Du kan välja en av kommunens verksamheter eller ett privat företag som kommunen har avtal med.

Innan du väljer ett boende kan det vara bra att jämföra de du är intresserad av. Du kan till exempel jämföra hyresnivån och hur nöjda de boende är

Mer information

Läs mer om att ansöka om äldreomsorg

Läs mer om att överklaga ett beslut

Uppdaterad 6 februari 2024