Urval och placering
Ibland söker fler barn till en skola än det finns plats för. Då behöver vi göra ett urval för att avgöra vilka barn som ska få platserna. Urvalet sker utifrån olika principer som grundar sig på tolkningar av skollagen.
Riktlinjer för skolplacering i Huddinge kommun
Så här prioriterar vi
- Syskonförtur åk F-6
- Relativ närhet
- Absolut närhet
- Lottning
Syskonförtur
Syskonförtur gäller för elever som går eller ska börja i förskoleklass och i årskurs 1–6. Syskonförtur gäller om eleven har ett syskon som går eller kommer att gå i förskoleklass eller i årskurs F–6 det läsår som ansökan avser.
Barnen måste vara folkbokförda på samma adress. Det gäller även för barn som inte är syskon.
Närhetsprincipen
Närhetsprincipen innebär att kommunen, så långt som möjligt, ska se till att elever och föräldrar inte får allt för lång väg till skolan, om man inte själv valt detta.
Även om man inte får plats på sin närmaste skola, eller på den skola man valt, ska kommunen ändå ta hänsyn till att avståndet från hemmet till skolan som eleven erbjuds plats på är rimligt.
Resvägen får vara mellan två och fem kilometer, beroende på hur gammal eleven är. Detta gäller alltså när kommunen av något skäl tvingas frångå vårdnadshavares framförda önskemål.
Relativ närhet
Principen om relativ närhet innebär att om två barn har valt samma skola men bara ett av dem kan få plats, så är det barnet som har längst väg till den närmaste alternativa skolan som prioriteras.
Så räknar vi ut relativ närhet
- I skolvalet anger vårdnadshavaren minst tre skolor man önskar få plats på, samt anger vilken av dessa som önskas i första hand respektive andra- och tredjehand.
- När ansökningsperioden är slut överförs informationen till kommunens IT-system för hantering av skolval och skolbyten.
- Systemet räknar sedan ut avståndet från varje elevs hemadress till var och en av de skolor man sökt i skolvalet. Detta avstånd jämförs i sin tur med avståndet till en referensskola som ligger närmast, eller i vissa fall näst närmast elevens hemadress.
- Resultatet blir att varje elevs skolval får ett värde som sedan kan jämföras med andra elever som sökt samma skolor.
Räkneexempel: Jafar och Kalles skolval
Exempel 1: Sökt skola är inte närmaste skola
Exempel 2: Sökt skola är närmaste skola
Exempel 3: Hur relativ närhet används vid urval och fördelning
Fördelning av platser utifrån relativ närhet
Kommunens IT-system jämför simultant värdena för alla elever som sökt en viss skola. Varje elev i skolvalet kan alltså delta i flera sådana jämförelser, en för var och en av de skolor man sökt.
Om eleven, utifrån sin relativa närhet i jämförelse med andra som sökt samma skola, kan erbjudas plats på sitt första eller andrahandsval tas eleven automatiskt bort från jämförelsen till de lägre prioriterade skolorna.
Räkneexempel: Jafar och Kalles placeringar
Jafar har sökt skola A i första hand, skola C i andra hand och skola B i tredje hand. Som vi såg i exemplet ovan har Jafar en relativ närhet på +500 meter i relation till skola A. Det räcker för att Jafar ska få en plats på skolan.
Det innebär att Jafar tas bort och inte räknas med när kommunen jämför värden mellan elever som sökt till skola C och skola B. Detta eftersom Jafar redan kommit in på sitt förstahandsval.
Kalle har sökt skola A i första hand, skola B i andra hand och skola C i tredje hand. Kalle hade ett negativt värde på -400 meter i relation till skola A. När platserna ska fördelas visar det sig att fler elever har sökt skola A än det finns plats för. Kalle tillhör tyvärr de elever som inte kan erbjudas plats på skola A.
Eleverna som fick plats på skola A hade alla hade ett högre värde än Kalle.
Vid beräkning till andrahandsvalet skola B får Kalle ett betydligt högre värde, då denna skola också är hans närmsta.
Kalle får plats på sitt andrahandsval och tas då bort från jämförelsen mellan elever som sökt skola C, som ju var Kalles tredjehandsval.
Absolut närhet
I de fall syskonförtur och relativ närhet inte kan avgöra vem av eleverna som ska ges företräde, prioriteras den sökande som uppmäter det kortaste avståndet i meter mellan hemadress och den sökta skolan.
Lottning
Om varken syskonförtur, relativ närhet eller absolut avstånd kan avgöra vilken sökande som ska ges företräde, tillämpas lottning.
Vanliga frågor om urval och placering
Kan mitt barn få plats utifrån syskonförtur?
Innebär närhetsprincipen att jag ska få plats på min närmsta skola?
Varför behöver man rangordna minst tre skolor i skolvalet?
Spelar det någon roll vilken inbördes ordning jag sätter på skolorna när jag gör mitt val?
Varför har jag inte fått mitt förstahandsval?
Jag har fått plats på en skola som jag inte ens har sökt. Hur är det möjligt?
Vad gör jag om jag inte är nöjd med den skolplats jag fått tilldelad?
Jag vill inte ha den plats jag har blivit erbjuden. Kan jag söka en fristående skola i en annan kommun i stället?
Tas någon hänsyn till omständigheter i det enskilda fallet, utöver urvalskriterierna, när platserna fördelas?
Vi är två vårdnadshavare som bor på olika adresser. Vilken adress utgår ni ifrån när ni räknar ut relativ närhet?
Hur mäter ni avståndet och resvägen till skolorna?
Kan relativ närhet räknas från en tillfällig lokal på grund av ombyggnation?
Jag har fått placeringsbesked för mitt barn, behöver jag göra något för att tacka ja till platsen?
Hur gör jag om jag inte är nöjd med den skola som mitt barn fått plats på?
Vi ska flytta inom kommunen efter sista ansökningsdagen, kan vår nya adress användas vid skolplacering?
Vi ska flytta till Huddinge kommun men hinner inte bli folkbokförda på en adress under skolvalsperioden.
Jag bor i en annan kommun och har sökt skola i Huddinge men inte fått någon plats. Varför?
Får mitt barn skolskjuts till skolan hen väljer?
Uppdaterad 7 januari 2025