Segeltorp – nya bostäder

Vi tar fram en ny detaljplan för fastigheten Odalmannen 1 och del av Jakobslund 2:19 i kommundelen Segeltorp. Vi planerar för ett nytt flerbostadshus och fyra radhus som ska passa in i området. Området mellan den planerade bebyggelsen och Häradsvägen får en ny utformning.

Vad händer nu?

  • Detaljplanen var på granskning den 9 december 2024–12 januari 2025. Det var andra och sista tillfället att tycka till om förslaget. Nu går vi igenom de synpunkter som kom in under granskningen.
  • Detaljplanen var på samråd den 29 april–2 juni 2024 och vi hade öppet hus den 15 maj. Synpunkterna som kom in under samrådet har gåtts igenom och besvaras i en samrådsredogörelse.
  • Den 5 april 2023 tog kommunstyrelsen beslut om planuppdrag för fastigheten Odalmannen 1 och del av Jakobslund 2:19 inom kommundelen Segeltorp.

Vad gör vi?

Vi tar fram en ny detaljplan för fastigheten Odalmannen 1 och del av Jakobslund 2:19. Planområdet ligger i Segeltorp, cirka 600 meter från Segeltorp centrum. Med den nya detaljplanen prövar vi möjligheten att bygga bostäder och utveckla en i dag ödslig verksamhetstomt till en trygg och trivsam boendemiljö nära goda allmänna kommunikationer, service och natur.

Bild som visar en skiss över flerbostadshuset och radhusen som planeras.
Överblick från öster. Illustration CJ Studio.

Lägenheter och radhus

Vi planerar för ett flerbostadshus med cirka trettiofyra lägenheter utmed Häradsvägen. I förslaget är flerbostadshuset fyra våningar med möjlighet att inreda vinden. Den översta våningen ligger under ett sadeltak med takkupor.

Bild som visar en skiss över flerbostadshuset som planeras.
Planerat flerbostadshus utmed Häradsvägen. Klicka på bilden för förstoring. Illustration CJ Studio.

Mot Rödhakevägen föreslås fyra radhus. Radhusen är två våningar med inredd vind under sadeltaket. Radhusen anpassas till terrängen, trappar ner i höjd och är som lägst mot söder.

Bild som visar en skiss över radhusen som planeras.
Planerade radhus mot Rödhakevägen. Klicka på bilden för förstoring. Illustration CJ Studio.

Trafik och parkering

Bostäderna får en gemensam parkering på gården. Infarten ligger mot Rödhakevägen, relativt nära korsningen mot Häradsvägen. Radhusen får varsin parkering som utformas på liknande sätt som befintliga garageuppfarter utmed vägen. Genomfartsförbudet kommer att finnas kvar och vi bedömer att den nya bebyggelsen inte kommer att innebära ökad trafik eller högre hastigheter på Rödhakevägen.

Bild som visar en karta över planområdet.
Situationsplan. Klicka på bilden för förstoring. Illustration CJ Studio.

Eftersom infarten till den tillkommande bebyggelsen sker tidigt på Rödhakevägen bedöms bebyggelsen inte påverka andra omkringliggande gator. 

Skolvägen från Långsjöskolans parkering via Ålyckevägen och Hagvägen kommer att finnas kvar och påverkas inte av detaljplanen. Vi bedömer att trafiken på Ålyckevägen eller Hagvägen inte kommer att öka.

Varför gör vi det?

Förslaget innebär att vi vill bygga nya bostäder längs Häradsvägen nära den kommande spårvägen, Spårväg Syd. Området beskrivs som ett förtätningsområde enligt den nuvarande översiktsplanen, och enligt förslaget till ny översiktsplan kan det kompletteras med ny bebyggelse.

Området har redan goda kommunikationer, flera skolor och förskolor, natur och planen är att utveckla ett centrum i Segeltorp. Utmed Häradsvägen går den regionala cykelvägen. Planen stöder kommunens mål om en trivsam och trygg kommun där förtätning i trafiknära lägen är noggrant planerad samtidigt som grönområden bevaras.

Projektet ska också bidra till god arkitektur, gestaltning och en attraktiv livsmiljö. Det kommer att öka variationen av bostadstyper i området och göra området mer grönt. 

Tidsplan

Planuppdrag 5 april 2023
Samråd 29 april–2 juni 2024
Granskning 9 december 2024–12 januari 2025
Antagande Kvartal 2, 2025

Digital planbeskrivning

Handlingar

Exploateringsingenjör, mark- och exploateringssektionen

Besvarar frågor om markförsäljning, gatukostnader och genomförande av planen.

Uppdaterad 13 januari 2025