Administrativt och historiskt centrum
Sjödalen och Fullersta utgör de mest centrala delarna av Huddinge kommun och här ligger också kommunens administrativa och historiska centrum. Här bor drygt 23 000 invånare. Området har under årens lopp utvecklats till en attraktiv och funktionsblandad plats med bostäder, arbetsplatser, service och ett rikt kulturliv.
Området har en blandning av flerbostadshus, radhus och villabebyggelse från olika tidsepoker och en relativt jämn fördelning mellan olika upplåtelseformer. Inom området finns kulturhistoriska miljöer som visar hur området har växt fram. Särskilt värdefull kulturmiljö finns bland annat kring Kommunalvägen, Fullersta gård och Östra Balingsnäs.
Stor utvecklingspotential med utmaningar
Området har sedan tidigare identifierats ha en stor utvecklingspotential på grund av sin närhet till kapacitetsstark kollektivtrafik. Närheten till infrastruktur gör att området är utsatt för buller och luftföroreningar, särskilt i anslutning till Huddingevägen (väg 226) och Västra stambanan, vilket behöver hanteras i den efterföljande planeringen.
Idag pågår förtätning kring Huddinge centrum och omvandling av Storängens industriområde. Den stora utveckling som planeras i den regionala stadskärnan Flemingsberg kan både vara en potential och utmaning, och något utvecklingen i centrala Huddinge måste förhålla sig till.
Natur, grönstruktur och topografiska lågpunkter
Centrala Huddinge ligger nära större naturområden i Källbrink, Balingsnäs och Sörskogen, vilka behöver tillgängliggöras för invånarna. Området gränsar även till Orlångens naturreservat, där sjön Trehörningen innebär långa omvägar ut i naturreservatet. Mellan Storön och strandkanten invid Orlångens naturreservat är avståndet kort över sjön, vilket skapar möjligheter för en framtida genare förbindelse. Grönstrukturen i Sjödalen och Fullersta domineras av större strövområden och naturreservat i stadsdelarnas utkanter, samt villaområden och mindre parker i de centrala delarna.
I de centrala delarna kommer i huvudsak den framtida exploateringen och förtätningen ske. Det är därför viktigt att bevara och utveckla grönstrukturen och de gröna spridningssambanden. Inom Sjödalen och Fullersta finns topografiska lågpunkter längs Fullerstaåns dalgång, särskilt längs Åvägen och i Storängen. Vid kraftiga regn och där det finns stor andel hårdgjorda ytor finns risk för översvämningar.
Bra kollektivtrafikläge men stora barriärer
Huddinge station är en viktig bytespunkt där pendeltåg och busstrafik kopplar samman området med övriga delar av kommunen och stockholmregionen. I utvecklingen av bytespunkten behöver vissa terminalfunktioner säkras för att få ett fungerande kollektivtrafiksystem. Även väginfrastrukturen med Huddingevägen (väg 226) och Storängsleden bidrar med goda kommunikationer. För att förbättra Huddingevägens funktion finns en åtgärdsvalsstudie genomförd tillsammans med grannkommuner, Trafikverket och Region Stockholm. När Tvärförbindelse Södertörn är utbyggd planeras Storängsleden och Lännavägen övergå till kommunalt väghållarskap och får då en annan funktion. Dessa kan dock komma att fortsatt fylla en funktion för omledning som behöver överenskommas med kommunen.
Järnvägen och Huddingevägen (väg 226) utgör stora barriärer för att röra sig mellan delområdena Sjödalen och Fullersta. Idag finns några platser att korsa järnvägen och vägen för gående och cyklister, men det är svårt att hitta vidare in till de centrala delarna. Planerade Tvärförbindelse Södertörn kommer att utgöra en barriär mellan centrala Huddinge och Flemingsberg, där kopplingarna redan är bristande idag.