Regional stadskärna och handelsdestination under förändring
Kungen kurva utgör tillsammans med Skärholmen en regional stadskärna utpekad i RUFS 2050. Kungens kurva-Skärholmen är Skandinaviens största handelsplats utanför citykärnorna med ett stort utbud av handel och upplevelser. Cirka 30 miljoner människor besöker området varje år. I utvecklingen av den regionala stadskärnan samarbetar Huddinge med bland annat Stockholms stad och fastighetsägarna.
Under hela 2000-talet har handeln varit under förändring och e-handeln tar allt större marknadsandelar. Utvecklingen för handelsområdet har trots detta varit god. Det pågår en utveckling där vissa hyresgäster efterfrågar mindre lokaler och där andra vill utöka för att även rymma e-handelslösningar. Därför behöver vi ha en flexibel beredskap för kommande förändringar av området.
Områdets struktur utvecklas och anpassas
Med den växande Stockholmsregionens utmaningar och de trender som påverkar utvecklingen, behöver vi ge förutsättningar för att Kungens kurva även i framtiden ska fortsätta vara en attraktiv plats. I dagsläget är området ett renodlat handels- och verksamhetsområde och det bor få människor här. För att bredda funktionen av området, möta framtiden samt dra nytta av det goda läget nära kommunikationer och grönområden kompletterar vi successivt området med bostäder, service och mötesplatser.
Ursprunget som handelsområde gör att det finns ett stort utbud av framför allt kommersiell service, men även viss grundläggande samhällsservice, att bygga vidare på när området utvecklas.
Dagens struktur bygger på tillgänglighet med bil
Kungens kurva har ett mycket bra läge utmed E4/E20, men områdets tillgänglighet bygger i stor grad på personbilstrafik och bussar. Närheten till tungt trafikerad infrastruktur gör att området är utsatt för buller och luftföroreningar. Detta blir därför en viktig fråga att hantera i efterföljande planering. Området saknar idag helt kopplingar med spårbunden kollektivtrafik.
Dock pågår planeringen av Spårväg syd, vilken kommer att dras genom området med två preliminära stationslägen. Spårvägens dragning kan komma att justeras. Det behöver även göras plats för en spårvägsdepå inom verksamhetsområdet i Kungens kurvas södra del. Region Stockholm pekar i Kollektivtrafikplan 2050 ut en framtida förlängning av tunnelbanan från Skärholmen med en station i Kungens kurva som en åtgärd bortom 2050.
Spridda målpunkter och stora barriärer
E4/E20 utgör en barriär som separerar Kungens kurva från både Skärholmen och Vårby gård, vilket skapar en otrygg miljö och gör det svårt att röra sig mellan områdena med cykel eller till fots. Att området är planerat utifrån tillgänglighet med biltrafik lämnar tydliga spår i den byggda miljön. Stora ytor upptas av parkering medan det saknas ytor för gång och cykel samt platser att uppehålla sig på.
Få människor rör sig ute i den offentliga miljön vilket bidrar till otrygghet i området, särskilt på kvällstid. Målpunkter och funktioner är i hög grad spridda över området. Många delar av gång- och cykelnätet har eller ska rustas upp men för att göra området mer tillgängligt behöver vi skapa fler gena vägar och stråk.
Grönskande omgivning och tillgång till rekreation
I utkanterna av Kungens kurva finns det gott om möjligheter till rekreation. Vid Segeltorps idrottsplats finns ridskola, flera konstgräsplaner och ishall. Här ligger även Gömmarens naturreservat som utgör del av Bornsjökilen, en av tio tätortsnära gröna kilar i stockholmsregionen. För att naturreservatet ska bli mer tillgängligt behöver tillkommande bebyggelse gestaltas för göra det lättare att hitta ut i naturreservatet genom tydliga stråk och nya entréer.
En del av naturreservatet Gömmaren, som ligger i anslutning till befintlig bebyggelse, kommer att utredas för att skapa förbättrade kopplingar in i reservatet samt rymma ny bebyggelse. Detta kräver troligen ett upphävande av denna del av naturreservatet. I fortsatt process behöver synnerliga skäl för upphävandet redovisas. För att värna höga naturvärden i området kommer delar av området att utgöra parkområde. Övriga delar utreds för bostäder och samhällsservice med en gradvis övergång från bebyggelse till naturreservat. Här behöver befintlig natur bevaras i stråk inom den tillkommande bebyggelsen och värdefulla träd sparas. Ytor för att hantera skyfall och översvämningar behöver studeras. Avgränsningen för området är inte fastlagd utan behöver studeras vidare med avseende på naturvärden i efterföljande planering. Upphävandet av naturreservatsgränsen innebär att naturreservat kan utvidgas eller bildas på annan plats i kommunen, exempelvis i Flottsbro.
Hårdgjorda ytor kräver utveckling av grönstruktur
Kungens kurva består till stor del av hårdgjorda ytor och inom området saknas grönytor, ekosystemtjänster och platser för rekreation. Det finns därför behov av att tillföra parker, lekplatser och gröna vistelseytor i olika storlekar. För en välfungerande grönstruktur behövs gröna stråk som binder samman grönytor och skapar ett funktionellt nätverk. De gröna stråken behöver även koppla an till befintlig grönstruktur i Vårby, Skärholmen och Gömmaren.
Kungens kurva har avrinning mot Mälaren och avrinningen behöver hanteras när platsen utvecklas för att miljökvalitetsnormerna ska följas. I planeringen behöver tillräckliga ytor avsättas för att hantera och rena dagvatten. Ytorna behöver vara multifunktionella och även fungera för klimatanpassning i form av att motverka översvämningar och urbana värmeöar.