Beläget mellan två stora stadsutvecklingsområden
I östra Huddinge ligger Skogås och Trångsund beläget mellan två stora stadsutvecklingsområden i grannkommunerna, Stockholmsstadsdelen Farsta i norr och den regionala stadskärnan Haninge i söder. Området är utpekat som utvecklingsområde på grund av sin närhet till kapacitetsstark kollektivtrafik samt för att utgöra tyngdpunkter för utveckling av bostäder och service i den östra delen av kommunen.
Den regionala tillgängligheten är mycket god. Både Nynäsvägen och Nynäsbanan med stationer i Skogås och Trångsund skär genom kommundelen i nordsydlig riktning. I dag trafikeras Nynäsbanan delvis med så kallade skipstoptåg, som innebär att alla pendeltåg inte stannar i Skogås och Trångsund. Närheten till järnvägen och väg 73 gör att delar av området är utsatt för buller och luftföroreningar, vilket är en viktig fråga att hantera i efterföljande planering. För att förbättra funktionen av framtida väg 73 finns en åtgärdsvalsstudie genomförd tillsammans med grannkommuner, Trafikverket och Region Stockholm. Denna visar på behov av åtgärder i hela transportsystemet.
Behov av fler arbetsplatser
Både Skogås och Trångsund har en förhållandevis låg arbetsplatskvot, vilket betyder att det finns få arbetsplatser i relation till befolkningen i arbetsför ålder. I kommande utveckling av området blir det därför viktigt att titta på möjligheten att tillföra nya arbetsplatser.
I verksamhetsområdet väster om järnvägen i Trångsund finns bland annat en återvinningscentral, lättare industri, hantverksföretag och verkstäder. Det rymmer viktiga arbetstillfällen samtidigt som det är svårt att hitta ny verksamhetsmark i kommunen. Här finns en målkonflikt med eventuell omvandling på sikt, och det är viktigt att i fortsatt planering pröva möjligheterna att behålla en del av verksamheterna. Då området är beläget i en lågpunkt behöver även åtgärder för att ta hand om skyfall studeras.
Ojämn fördelning av bostadsformer mellan delområden
Bebyggelsen i Skogås och Trångsund har vuxit fram i etapper och bildar årsringar i bebyggelseväven. Bebyggelsen är sammanhållen på östra sidan av järnvägen medan strukturen på västra sidan av järnvägen är mer splittrad. I området finns särskilt värdefulla kulturmiljöer i del av Hammartorp, hela låghusbebyggelsen i östra delen av Skogås samt den så kallade Korvlinjen.
Bostadsbeståndet i området som helhet är relativt jämnt fördelat mellan upplåtelseformer och hustyper, men de är klustrade i olika delområden. I anslutning till båda centrumen finns områden med flerbostadshus, där hyresrätter dominerar. I de yttre delarna av Trångsund finns stora sammanhängande villaområden med äganderätter. På östra sidan av järnvägen i Skogås finns ett område med stor andel radhus i olika upplåtesleformer. Befolkningens socioekonomiska förutsättningar följer i stort uppdelningen mellan bostadsformerna.
Fysiska och mentala barriärer i området
Den geografiska positionen i öster innebär en mental barriär för både invånare och betraktare utifrån som inte riktigt uppfattar östra Huddinge som en självklar del av kommunen. De fysiska kopplingarna till centrala och västra delarna av Huddinge är idag bristande. Samband och kopplingar mellan delområdena Skogås och Trångsund har potential att stärkas.
Både järnvägen och motorvägen utgör fysiska barriärer inom Trångsund och Skogås. Järnvägen är både nedsänkt och upphöjd i olika delsträckor och kan bara passeras vid ett fåtal punkter. Österleden utgör en annan barriär i Skogås med sitt stora gaturum och svaga kopplingar till omgivande områden. Mellan Skogås och Länna är kopplingarna bristande, framför allt för kollektivtrafik. Stärkta kopplingar för gång och cykel behövs även mellan Skogås och Österhagen.
God tillgång till rekreation, grönska och vatten
I Skogås och Trångsund möts flera av regionens värdefulla gröna kilar. Bebyggelsen i Trångsund skapar tillsammans med Drevviken ett svagt samband mellan Tyrestakilen i norr och Hanvedenkilen sydväst om området.
Tillgången till grönområden och rekreation är god i hela Skogås och Trångsund. I väster finns Magelungen och Ågesta friluftsområde som möter Lännaskogens naturreservat i söder. I öster möter området sjön Drevviken och Trångsundskogens naturreservat. Längs strandlinjen finns flera populära badplatser. Delar av villaområdena har idag brist på parker.
Grönområden och klimatanpassning i den byggda miljön
Både Skogås och Trångsund är till sin karaktär gröna områden där en hel del natur har sparats och bebyggelsen anpassats till terrängen. Höga naturvärden klass 1 och 2 återfinns inom delar av både Skogås och Trångsund. De centrala delarna av Trångsund och Skogås innehåller flera skyddsvärda träd, främst ekar.
I de stationsnära lägena kommer i huvudsak den framtida utvecklingen och förtätningen ske. I samband med exploatering är det viktigt att bevara höga naturvärden och gröna spridningssamband. Inom området finns flera lågpunkter, bland annat vid Trångsunds verksamhetsområde. Vid kraftiga regn och där det finns stor andel hårdgjorda ytor finns risk för översvämningar, något som behöver studeras vidare i den fortsatta planeringen.
Tillgång till service men sparsamt kommersiellt utbud
Trots Trångsunds och Skogås läge med goda kommunikationer är det kommersiella utbudet sparsamt. Ärenden och inköp görs ofta i närliggande Farsta centrum och Länna handelsplats som även erbjuder arbetsplatser för boende och underlag för kommersiella verksamheter. Närheten till Farsta och Länna är således både en tillgång och en utmaning för områdena Skogås och Trångsund.
I Skogås och Trångsund finns ett gott utbud av skolor, från förskola upp till och med gymnasiet. Däremot behöver fler idrottsplatser tillkomma för att möta kommunens övriga utvecklingstakt. Både offentlig och kommersiell service finns i nuläget i båda centrumanläggningarna. Trångsund har ett lägre utbud av offentlig service än Skogås, här saknas exempelvis bibliotek. Komplettering med bostäder skapar ett ökat underlag för både kommersiell och offentlig service.